Suvi
Tavat tunteva
|
Post by Suvi on Jan 29, 2013 22:47:28 GMT 2
LILJAN PÄIVÄKIRJA Lilja ruunikonkirjava tinkertamma, säkä 155cm Lilja on lempeä ja ratsastajan tasoon mukautuva, kaikenkokoisille sopiva ratsu. Historiaa Lilja asui syntymätallillaan seitsenvuotiaaksi asti koulutuksessa. Sen jälkeen Lilja on asunut muutamassa perheessä koko perheen harrastehevosena. Tulevaisuudesta Liljasta tulee todennäköisesti kokenut ratsastuskoulun tuntihevonen. Viikkokalenterin olen poistanut, jotta kavereiden kanssa voin mennä mitä vaan milloin vaan (: Ruokinta Liljalla on vapaasti heinää karsinassa heinäverkossa. Kauraa Lilja saa iltaisin. Jos Lilja on paljon ulkona, tulee huolehtia että saa heinää tarpeeksi. Varusteet Liljalla on yleissatula, lila satulahuopa, lilat fleecepintelit, valkoiset pintelit, etujalan jännesuojat, suitset nivelkuolaimilla ilman turparemmiä, tummanvioletti sadeloimi ja paksu lila tuulenkestävä fleeceloimi. Lilasta harjapakista kuuluisi löytyä kumisuka, piikisuka, metallisuka, kampa, pölyharja, pehmeä harja, kaviokoukku harjalla ja kaksi sieneä. Liljaa hoitaa sen omistaja Suvi, joka hoitaa myös Ruolammella Allia. Kommentoida saa kuka vaan, mieluiten yksällä (: Attachments:
|
|
Suvi
Tavat tunteva
|
Post by Suvi on Jan 29, 2013 23:31:02 GMT 2
Tiistai 28.1.2013 ENSITAPAAMINEN
Ajattelin iltapäivää kun tein iltatallia. Kaikki oli tapahtunut niin nopeasti. Olin ollut Ruolammella katsomassa kun kengittäjä kiinnitti Allin tippuneen kengän takaison paikalleen. Silloin äiti soitti, että meille oli tarjottu mahtavaa hevosta, mitä olimme jo myynti-ilmoituksesta ihailleet. Äiti kävi hakemassa minut tallilta koeratsastamaan tätä hevosta.
Saavuimme talon pihaan, minkä tallissa tämä hevonen majaili. Piha oli viihtyisä ja sopivan piikuinen. Talon väki tuli meitä vastaan. - Terve, tulitteko katsomaan pikku-Liljaa? Tai no, ei se mikään pieni ole. - Kyllä tulimme. Etsimme sopivaa opetusmestaria tälle tyttärelleni, äiti vastasi talon isännälle. - No sittenhän tulitte oikeaan osoitteeseen. Mars tallille! Niin isäntä johdatti meidät tallille. Se oli pieni ja punainen ja siellä oli vain kolme karsinaa, joista yhdessä oli melkein 160 senttinen ruunikonkirjava tinkertamma, oikea hurmuri. Tai ainakin minä pidin sen lempeästä ja luotettavasta katseesta. - Miksi myytte tämän hevosen? äiti kysäisi. - Tyttäreni muutti kotoota pois ja vei kersat mukanaan kaupunkiin, mutta jättivät hevosen tänne. Ei se ole tehnyt mitään väärää saadakseen elämää, jossa ei saa opettaa ihmisiä ratsastamaan. Sen sydämelle tärkeintä on opettaminen. Se on saanut muutaman vuoden aikana kokemusta, niin se voisi jo muuttaa ratsastuskouluun, mutta kyllä sen teille myyn ilomuelin. Tahtookos neiti testata Liljaa? - Toki. Missä harjat ja varusteet ovat? kysyin mieheltä. - Tuolla käytävän päässä, lapsenlapseni hankkivat sille ne liilat varusteet.
Astuin Liljan karsinaan harjapakki toisessa kädessä. - Terve Lilja, lähdetäänkö ratsastamaan kokeiluksi? Kiinnitin Liljan kaltereihin kiinni ja aloitin kaulasta kumisualla. Pyörittelin voimakkaasti hieroen sukaa Liljan ruskeavalkoisen karvapeitteen seassa. Lilja näytti nauttivan. Mitään kohtaa ei tuntunut hevonen aristavan, joten otin pölyharjan käteeni ja pöläytin kaikkialta pölyt pois. Selvin jouhet ja putsasin kaviot - ei missään mitään ongelmaa. Olin todella tyytyväinen, vaikka eloa olisi saanut olla enemmän.
Varusteita laittaessa kiinnitin huomiota siihen, että Lilja harasi vastaan kiristäessäni satulavyötä. Taluttaessa Lilja ei käyttäytynyt niin hyvin, mutta se kuulemma johtui siitä, että Lilja oli yhden kesän töissä talutusratsuna.
Hyppäsin selkään ilman ongelmia ja kokeilin niin käyntiä, ravia kuin laukkaakin. Jopa pienenpieniä esteitä tuli kokeiltua. Huomasin, että Lilja oikeasti sopeutui ratsastajaansa - se piti minut koko ajan valppaana ja keskittyneenä, muttei jättänyt tehtäväkseni liikaa aivojumppaa. - Tämä on kuin unelma! huudahdin kun äiti kysyi miltä tuntui. - Hyvin osaa olla tasolleni sopiva. Oikea opetusmestari!
Vähän ajan päästä istuimmekin talon keittiön pöydän ääressä teellä. Äiti ja tilan isäntä kirjoittivat kaikenmoisia papereita. Saisimme varusteet mukana, onneksi! Uudet varusteet olisivat olleet sikakalliita.
Lainasimme miehen hevosvaunua kuljettaaksemme Liljan sen uuteen kotiin. Liljan lastaaminen sujui ongelmitta. Kyllä tämä tilan isäntä sanoi, että on Liljallakin huonot päivät, ei se aina tottele. Hyvä asia mielestäni.
Matka sujui rattoisasti ja perillä vein hevosen karsinaansa tallin perälle. Liljalla olisi siellä rauhallinen paikka. Mielestäni talli oli todella hieno.
Siinä siis tutustuttiin Liljan kanssa niin toisiimme kuin tallinkin ja saatiin iltatalli tehtyä. Katsotaan, mitä huominen tuo tullessaan - räntää vai pakkasta?
|
|
Suvi
Tavat tunteva
|
Post by Suvi on Jan 30, 2013 22:36:12 GMT 2
Keskiviikko 30.1.2013
Ansakujan talille ei ollut mikään järin pitkä matka, mutta tulin suoraan bussilla koulusta tallille. Odotin tulevaa iltapäivää innolla. Olin menossa Liljan kanssa kentälle koulua harjoittelemaan. Saa nähdä, mitä siitä vielä tulisi...
Saavuin tallin lähelle ja hyppäsin alas bussista. - Kiitti, sanoin kuskille ja lähdin talsimaan tallille. Ajattelin ottaa Katen joku päivä mukaan tännekin. Tiesin, että Lilja olisi tarhassa. Se vietiin aamulla tarhaan ja sille vietiin päivällä heinää. Lilja viettäisi tarhassa paljon aikaa, etenkin näin lauhkealla kelillä, nyt oli nollassa lämpömittari.
Vein tavarani ja hain Liljan riimunnarun. Lähdin noutamaan hevostani. Se kuljeksi tarhassa ihan rauhassa. - Lilja, tules tänne! Läjdetään ratsastamaan, jookos? Noin, hyvä tyttö, puhelin Liljalle narua kiinnittäessä sen riimuun. Lähdimme kulkemaan kohti tallia, ja Lilja käveli oikein nötisti. Toivottavasti sillä olisi hyvä paivä tänään... Vein Liljan sen karsinaan ja hain harjat. Otin soikean kumisuan käteeni ja aloin hieroa Liljaa sillä pyörivin liikein. Harja liukui ruskeavalkoisten karvojen seassa ja Lilja nautti. Seuraavaksi käteni tarrasi pölyharjaan. Aloitin Liljan kaulasta ja pöllytin selkää ja lautasia oikein kunnolla. Jalat, pään ja vatsan otin pehmeällä harjalla. Putsasin kaviot ja silmät sekä sieraimet. Juttelin Liljalle mukavia rapsuttaessa sen säkää ja hyväilin sitä silittäessä otsaa. Liljan alahuuli lerpatti rentona, kun se nautti saamastaan huomiosta niin paljon.
Kokosin harjat pakkiin ja vein ne paikalleen varustehuoneeseen. Otin matkaan suitset ja satulan. En välittänyt kovasti vaikkei satulavyötä heti saanut tarpeeksi kireälle, kun Lilja harasi vastaan. Kiristäisin sen sitten selästä käsin.
Pääsin viimein kentälle ja nousin Liljan selkään. Kiersin kenttää ensin suurinpiirtein kymmenen minuutia reipasta käyntiä. Eteenajoa joka askeleella, ja kunnon muodossa sitä kuljettiin. Pian aloimme tehdä koulukiemuroita, voltteja, kaartoja, ympyröitä, kiemurauroja, kahdeksikkoja. Pohkeenväistöjä ja vastaavia en vielä osannut.
Ratsastus sujui melko hyvin, mutta varsinaista koulua menimme vain vajaat puoli tuntia, kun jalat alkoivat tuntua muusilta. Silloin lähdimme lähimaastoon hieman kävelemään.
Vähän ajan kuluttua palasimme ja hoidin iltatallin omalta osuudeltani. Lilja sai ruokansa ja jäi karsinaan yöksi. Huomenaamuna se päästettäisiin tarhaan ponien kanssa. Ja entä minä? Lähdin harjoittelemaan esitelmää kotia...
|
|
Suvi
Tavat tunteva
|
Post by Suvi on Feb 6, 2013 20:36:08 GMT 2
6.2.2013 Keskiviikko Tässä nyt viimein kokokuva Liljasta. Ei liity hoitamiseen mutta onpahan nyt kuva. Attachments:
|
|
Suvi
Tavat tunteva
|
Post by Suvi on Feb 10, 2013 21:21:12 GMT 2
Sunnuntai 10. Helmikuuta 2013 Tulin tallille potkukelkalla Katen avittamana. Kate oli valjaissa hihna kelkkaani köytettynä ja veti minua. Potkin minkä jaksoin ja huolehdin, että lasti pysyisi kyydissä. Saavuin tallin pihaan ja vein kelkkani parkkiin. Katen otin valjaista pois ja se lähti tutkimaan paikkoja. Se kyllä varmasti huolehtisi itsestään. Vein tavarani talliin lämpimään. Eihän tallissa kyllä ollut kuin kymmenisen astetta lämmintä, mutta ulkona oli nollassa niin talli tuntui kivan lämpöseltä. Kävelin lantalalle ja kaappasin kottikärryt mukaani. Lapoin lantaa koko kärryllisen Liljan karsinasta, huh kun oli rankkaa! Vein uusia kuivikkeita karsinaan ja levitin seinänjuurille oikein kunnon olkikerrokset. Pesin juomakupin ja ruoka-astian myös, tarkistin suolakiven sun muuta. Hain harjat ja varusteet jo valmiiksi karsinan eteen kunnes lähdin talsimaan nurkkatarhalle. Ihmettelin, miten tallilla oli joka kerta niin hiljaista. Kun kävin Ruolammella niin siellä olivaina kuhinaa. Vähintään Sinna teki lumitöitä tms. - Kate, huusin pihalla. - Tänne! Niin kuljin kentän ohitse pikkutallin nurkan taakse hakemaan Liljaa ja se olikin siellä aidan luona odottamassa liikuntaa. Kuljimme kolmisin tallille sen jälkeen, kun toisilleen vieraat eläimet olivat tutustuneet toisiinsa (kuva). Puin varusteet Liljalle harjauksen jälkeen. Ja mitä oli tälle päivälle suunnitteilla? Maastoa, ok. Tarvoimme siis tunnin metsäpoluilla joilla oli paaljon lunta öillisten sateiden jäljiltä. Vietin eläinten kanssa muutenkin aikaa kunnes potkuttelin kotia. Pakko nyt kommentoida ja ihailla ahkeruuttasi. Aivan upeita kuvia ja kivoja tekstejä. - KatjaAttachments:
|
|
Suvi
Tavat tunteva
|
Post by Suvi on Feb 14, 2013 22:50:14 GMT 2
Maanantai 11.2.2013 Esteitä harjoiteltiin, kuva verryttelystä (: Attachments:
|
|
Suvi
Tavat tunteva
|
Post by Suvi on Feb 27, 2013 7:57:20 GMT 2
Keskiviikko 27.2.2013 Saavuin tallille iloisin mielin. Ruolammella olin puuhannut Allimamman kanssa vaikka mitä kivaa, toissapäivänä Even kanssa maastossa ja jokin aika sitten Sampan ja Sellerin vetämissä maastoiluissa, Briannan estetunnilla jne... Olin siis iloinen, ja täällä minulla oli vielä oma hevonen! Vein Liljalle tarhaan heinää siksi aikaa, kun siivosin karsinan ja putsasin satulan ja suitset. Pintelitkin harjasin ja käytävän lakaisin. Kaikkea tekemistä mitä vain löytyi niin puuhailin. Sitten hain Liljan harjattavaksi. Voi kuinka Lilja nauttikaan, kun harjasin sitä! Se olisi halunnut varmaan olla siinä ikuisesti, mutta herättelin sen horroksesta viskaamalla satulan sen selkään ja tunkemalla suitset suuhun. Tänään Liljan kanssa oli vaihteeksi koulua. Ajattelin kokeilla pohkeenväistöä, kun Liljahan osaa kaikki tuommoiset. Niinpä siirryimme kentälle, joka oli juuri aurattu. Kevään kirkas aurinko häikäisi pahasti hangesta, vielä kun en oikein pidä siitä että aurinko tulee esiin pilven takaa... Koska palan niin herkästi ja vihaan kuumaa keliä. Mielestäni parhaat kelit ovat muutaman asteen pakkanen, niinkuin on ollut lähes koko talvi, ja semmoinen pilvinen hupparikeli loppukesästä. Palasin takaisin tallille ja vein Liljan tarhaan mussuttamaan ruokiaan. Kuva ratsastuksesta
|
|
Suvi
Tavat tunteva
|
Post by Suvi on Feb 28, 2013 23:17:08 GMT 2
Torstai 28.2.2013 Brisun ja Pörrön kanssa maastossa. Brisu kirjottellee tarinaa ilmeisesti, se ilmestyy tähän joskus (: Olen päättänyt astuttaa Liljan. Etsiskelen oria (: Yksi on jo tiedossa, en vain ole nähnyt vielä sitä (: Kerron lissää kun tulee lisää tietoa (: Virt. Suvin naapuriin muuttaa ehkä joku hevosnainen, jolle Liljan varsa voisi mennä koulutukseen (tämä vinkkinä tulevasta tallistani (; ) Ja mainittakoon vielä että järkkäsin WE -tunnin tallilaisille (: Attachments:
|
|
Suvi
Tavat tunteva
|
Post by Suvi on Mar 4, 2013 19:06:36 GMT 2
Lilja saa varsan! Järjestelyt vielä vähän kesken, mutta varsa tulloo:) Lisätietoja luvassa Varsan isän löydät täältä. Isän tallista tulee piiretty ja varsa siirtyy tuohon talliin tulevaisuudessa (:
|
|
Suvi
Tavat tunteva
|
Post by Suvi on Mar 5, 2013 23:01:06 GMT 2
5.3.2013
- Voi Lilja, huomenna alkaa sitten matka Alppiruusuun, huokaisin tullessani tarhalle. Oli Liljan vapaapäivä. Huomenna sen täytyisi kyyhöttää kuljetusvaunussa. Joo, mulla oli vähän pää sekasin, Lilja saa varsan! Ei sitä kelle tahansa varsaa tule... Olin jo sopinut lähistölle ehkä muuttavan naisen kanssa varsan koulutuksesta - hän hoitaisi homman. Varsa muuttaisi koulutuksen jälkeen Alppiruusuun... Harjailin Liljaa ja vietin sen kanssa aikaa. Siivoilin tallia jne.
Liljan kuulumisia Alppiruuusta päivitetän tänne sitä mukaa kun niitä tulee. Lilja palaa maanantaina, toivottavasti kantavana. Varsa syntyy toukokuussa...
|
|
Suvi
Tavat tunteva
|
Post by Suvi on Mar 6, 2013 18:08:20 GMT 2
Keskiviikko 6.3.2013
Saavuin tallille täpinöissäni. Tänään Lilja matkustaisi Alppiruusuun Devu-pojan luo! Kävelin suoraan Liljan tarhalle ja otin sen kiinni. - Aistitko sinä tyttöseni, että tänään ei ole aivan tavallinen päivä? kysyin vaikka tiesin varsin hyvin, ettei Lilja puhettani ymmärrä. - Hoo - Laa, Liljaseni, sanoin taluttaessani typyä tallille päin. Hoo - Laa on tervehdys Hamletista, Marcellus tervehti niin jonkun kanssa... Luimme nääs Hoo - Laa Hamletia tänään äikän tunnilla.
- Hoo - Laa Brisu, oli kiva ratsastella esteitä sun kanssa! sanoin uudelle mutta hyvälle ystävälleni tallikäytävällä. - Kuis Pörröllä hurisee? Sillä onkin normaali päivä näiden kaikkien normaaluen seassa... mutisin jatkaessani matkaa. - Voihan Hoo - Laat, kuulin Brisun mumisevan Pörrön korvaan, mutta annoin mumista. - Eihän Brisu sulla minnee ole kiire vai, tuossa kohta vissii lähtää... jotain siinä mumisin, Brisu pyöritteli silmiään. Pyöritelkööt, se mua mittää haitannut, olin onnein kukkulalla!
Harjasin Liljaa, Anttu sanoi Moi jossain vaiheessa. - Moi, ens viikolla sitten maastoon! sanoin ja jatkoin harjausta. Siinä aika kului haaveillen ja harjaillen. Pian jo lastattiin Liljaa vaunuun, vilkutin Antulle ja Brisulle.
Matka sujui leppoisasti, käytiin kerran tarkistamassa Liljan vointi. Hyvin pärjäili, ihmeissään vaan. Jo Alppiruusuun johtavat kyltit näkyivät, pian pihassa oltiin. - Terve Suvi, sanoi Jansku. - Tytön matka mennyt hyvin? - Hoo - Laa, täältä tullaan! Anteeksi, sanoin Janskulle, joka hämmästyneesti tuijotti mua. - Jäi Hamletit päähän, siis luettiin sitä äikässä... - Ok... Liljan voi viedä tuohon tarhaan. Siellä on suuri katos, niin se voi olla siellä. Loimihan sulla sille onkin, jos pakkanen kovin kovasti laskee. Niinpä vein tammani tarhaan ja kävin Devua moikkaamassa. Oikein kiltti irkkupoika, käyttäytyi kuin ruuna. Hyvästelin Liljan ja juttelin vielä Janskun kanssa, että huomenaamuna ne tarhattaisiin yhteen.
----
Ansakujassa totesin, ettei muuta tarvii tehdä kun karsina siivota, joten sen hoidettuani lähdin kottiin.
8HM
(Ymmärsin viimein hooämmien merkityksen...)
- Jaa seis. Hoitakaas hevoset kuntoon ja viekää laitsalle, kailotin seuraten sitten katseellani, kuinka ratsastajat lähtivät taluttamaan hevosia ulos maneesista. Vilkaisin pikaisesti kelloa, sillä Liljan pitäisi saapua minä hetkenä hyvänä ja kiiruhdin sitten avittamaan Retsykin kanssa taistelevaa jatkokurssilaista ruunan ulos saamisessa. - Retsyki mars liikkeelle siitä, hoputin ja pökkäsin tätä lavalle kädelläni. Ruuna oli heti ilmaisemassa mielipidettään, siitä kuka täällä sen mielestä määräsi ja potki takajaloillaan ilmaa minkä kerkesi. Nappasin ohjat säikähtäneeltä ratsastajalta ja heilautin itseni welshruunan selkään. Kun Retsykin pieni pukitteluepisodi oli ohi puristin voimakkaasti sisäpohjetta ja käänsin sen keskiympyrälle. Annoin ruunalle selvät laukka-avut ja sain yllättyä siinä tapahtuneessa muutoksessa; Bethin taistelu ruunan ristilaukan kanssa oli tuottanut tulosta.
- Janskuu!? Liljan traileri on jo pihassa, uusi talliapulaisemme Lorena ilmestyi maneesin oville ilmoittamaan. - Juu tulossa! huusin ja käännyin Retsykin ratsastajan puoleen. - Jos mitenkään viitsisit kävelyttää sen? - Juu kaipa mä voin, tyttö myöntyi ja otti ohjat käsiinsä. Myöntävän vastauksen saatuani hymyilin nopeasti kiitokseksi ja lähdin kiiruhtamaan pihalle. Siellä toden totta odotteli vieras kuljetusvaunu. Katselin sivusta, kuinka Suvi talutti tammansa ulos ja ohjasin viemään sen viereiseen tarhaan, joka ratsastustuntien takia oli vielä tyhjillään. Liljan hoitamisesta kysellen lähdin opastamaan Suvia Devun luokse. Ori löytyikin tallikäytävältä, missä Lorena oli sitä puunaamassa. - Ajattelin viedä ne saman tien aitaukseen. Yöksihän Liljalle on sitten varattu karsinapaikka pikkutallista, kerroin. - Okei, hyvä, Suvi sanahti hymyillen. - Mihin sen tavarat vois muuten viedä? - Pikkutalliin myöskin, mä näytän, sanoin. Lähdimme sitten kantamaan Liljan hoitokamoja, loimia ja muita tavaroita pikkutalliin. Samalla kun asettelimme tavarat tallin takahuoneeseen näytin myös Liljan tulevan karsinan. - Muut yksärit siirretään toiselle puolelle, joten tuo aitaus, johon karsinoista pääsee on sitten varattu pelkästään Devulle ja Liljalle. - Okei, hyvältä paikalta tää näyttääkin, Suvi kommentoi. - Mun pitäis nyt varmaankin lähteä, mutta uskon että pidät mun kullanmurusta hyvää huolta. - Juu varmasti, naurahdin. - Eli maanantaina nähdään? - Jep. Toivottavasti Lilja vaan tiinehtyy.
Kun Suvi oli lähtenyt palasin takaisin tallille ja kurkkasin ovista sisään. - Voitko sä taluttaa Devun ulos? huikkasin Lorenalle. Olin odottanut Liljan saapumista, enkä nytkään millään jaksaisi odottaa, että pääsisin vähän jaloittelemaan tammaa. Ehkä voisin huomenna käydä sen kanssa pienellä maastolenkillä. - Juu se onkin ihan just valmis, naisenalku ilmoitti viimeistä kaviota puhdistaessaan. - Hyvä, tuo se sitten yksärien aitaukseen. Vastausta odottamatta suljin tallinoven ja lähdin kävelemään tarhalle, jossa Lilja jo ravailikin ympäriinsä ja tutki uteliaana paikkoja. - Mitäs pidät? Odotahan kun näet meidän hurmurin, puhelin ja avasin tarhan portin. Lilja tuli saman tien nuuhkimaan ja antoi helposti kiinni. Lähdin taluttamaan tammaa yksäriaitaukselle, kerran Lorenakin oli jo saanut Devun pihalle. - Pidä se siellä, että saan Liljan aitaukseen, ohjeistin Lorenaa ja maiskautin steppaileman tamman liikkeelle. Se olisi selvästikin halunnut mennä tutustumaan irkkupoikaamme. - Noh Lilja, liikkeelle, patistin kiertäen tamman toiselle puolelle ja tönin sitä hartiallani aitaukseen päin. Vihdoin se totteli ja lähti kulkemaan kaivattuun suuntaan. Kun olin saanut tamman sisään suljin porttia ja annoin Lorenalle luvan tuoda Devun. Hevoset nuuhkivat toisiaan hetken ja laukkasivat sitten aitauksen toiseen päätyyn. - Tuutko auttamaan karsinoiden kanssa? Kohta on kuitenkin haettava ponit sisään tuntia varten, kysyin aitaan nojaten. - No jos mä pari ehdin. Olin ajtellut käydä kotona ennen iltatallia. Kiitti, hymyilin, ja sitten lähdimme kävelemään tallille päin.
•••
Puoli kahdeksalta lähdin hakemaan hevosia sisälle. Lorenakin saapui juuri ja pikaisen tervehdyksen jälkeen kiiruhti avaamaan karsinoiden ovia ja palasi sitten pihalle. - Sori, tuli vähän kiire, hän hengähti ja tarttui Natan riimuun napsauttaen riimunnarun kiinni. - Ääh, mä itekkin alotin vasta, sanoin hymyillen ja lähdin taluttamaan Meeraa ja Bellaa sisälle.
Kun hevoset oli saatu sisään jaoimme kaikille iltaruoat. Kun olin lähettänyt Lorenan kotiinsa yhdeksän aikoihin lähdin hakemaan Liljaa ja Devuakin laitsalta. Devuu, huhuilin ja raotin yksäriaitauksen porttia. Devu ja Lilja ravasivat peräkanaa portille, mutta riimunnarut nähdessään kääntyivätkin takaisin. - Mä en ihan tosissaan oo lähtemässä jahtaamaan teitä, murahdin ja suljin portin sitten perässäni. Onneksi aitaus oli kuitenkin sen verran pieni, että jos tämä hippaleikiksi päätyisi niin aika helposti mä ne saisin kiinni. - Devuu, tallissa oottaa heinätkin jo, huhuilin pimeyteen. Kun kyllästyin odottamaan marssin aitauksen toiseen päähän ja otin nopeasti pari harppausaskelta estääkseni irkkupojan aikeet. Kietaisin riimunnarun orin kaulan ympärille niin nopeasti kuin pystyin ja napsautin sitten lukon kiinni. - Sainpas, mutisin raahatessani karkulaista portille. Nyt Liljakin seurasi nätisti perässä, kun huomasi, että sen kaveria vietiin ja antoikin helposti kiinni. Sidoin Liljan siksi aikaa puomiin, kun vein Devun karsinaansa ja laitoin sille loimen. Sitten palasin takaisin ja vein tamman pikkutalliin, jossa harjasin sen pikaisesti karsinassa. Loimituksen ja Suvin antaman ruokinta ohjeen mukaan jakamieni heinien jälkeen lukitsin tallien ovet ja lähdin käppäilemään päärakennusta kohti.
|
|